DIY Home Improvement Forum banner

Y1 en Y2 direct bedraad, waarbij de besturingskaart wordt omzeild? W2 niet bedraad voor 2-traps verwarming?

1.4K views 60 replies 4 participants last post by  user_12345a  
#1 ·
Kortom, we hebben onlangs twee AC-units beneden vervangen na 18 jaar. 5 jaar geleden hebben we een unit boven vervangen.

We merkten dat de luchtvochtigheid boven hoger was nadat de nieuwe units beneden waren vervangen, soms ongeveer 10-12% hoger dan beneden. Ik zou zeggen dat ik boven maximaal ongeveer 61% zie.

Hoe dan ook, mijn eerste gok is dat de oude units beneden de hele tijd draaiden, wat ze in feite deden en hielpen om veel vocht te verwijderen. Nu we efficiëntere AC's beneden hebben, draaien ze niet de hele tijd en verwijderen ze niet zoveel vocht voordat het naar boven stijgt?

De bovenverdieping staat meestal op 78/80, omdat het een bonuskamer is en niet veel wordt gebruikt, beneden staat het overdag op ongeveer 75 en 's nachts op ongeveer 69-71 graden.

Het lijkt erop dat als de unit boven op een temperatuur staat die hem een tijdje laat draaien, ik de luchtvochtigheid kan verlagen tot ongeveer 5 graden verschil in vergelijking met beneden, wat een grote verbetering is.

De units beneden zijn Amana met enkele snelheid/enkele fase. Niets bijzonders.

Boven hebben we ons verwend en zijn we gegaan voor een American Standard 2-traps AC met een 2-traps verwarming met variabele ventilator.

Ik begon me te verdiepen in het vochtprobleem en kwam in een konijnenhol terecht van het vervangen van de x724 AS-thermostaat door iets dat beter kan regelen op basis van vochtigheid.

Hoe dan ook, hier werden de dingen interessant

Ik opende de luchtbehandelaar en merkte dat ik geen draad had aangesloten op Y1, Y2 of W2 die was aangesloten op de besturingskaart.

Y1 en Y2 lijken rechtstreeks te zijn bedraad op de compressor naast de besturingskaart.

Achterkant van de thermostaat toont Y1, Y2 draad samen met W1, maar bevestigde geen W2.

BK-draad is ook aangesloten op de Tstat en de besturingskaart, ik neem aan dat dit op basis van het lezen voor de variabele snelheidsventilator is.

Waarom zou een nieuwe installatie de Y1 en Y2 niet op de besturingskaart aansluiten in plaats van ze rechtstreeks via een draadmoer aan te sluiten?

Krijg ik alleen fase 1 verwarming omdat de W2 niet is aangesloten?

De tstat stond ingesteld op een enkele compressor / enkele fase, dus ik heb hem veranderd in een enkele compressor 2 fase en zie dat wanneer de AC draait, fase 1 aangaat en dan uiteindelijk fase 2 koeling, dus lijkt correct te werken.

Ik ontdekte dat de x724 een kleine mate van vochtigheidsaanpassingen heeft, ik kan een RH-drempelwaarde instellen (ik weet niet zeker wat dit doet), en ik heb een ontvochtigingsinstelling ingesteld waarmee ik 3 graden onder de ingestelde temperatuur kan koelen. Ik gok dat het dwingt om langer te draaien, wat helpt om de luchtvochtigheid te verminderen?

Ik zal vandaag wat foto's plaatsen, maar ben benieuwd wat anderen denken

#2 ·
Hier is de bedrading en de dipswitches. Ik zou ook willen kijken of ik voordeel kan halen uit de comfort R door de Tstat te vervangen door een xl850 die het ondersteunt. De buitenunit zegt comfort coil 🤷🏻

AC - 4A7A7024A1000BA
Kachel - AUD2B080A9V3VBB
Coil - 4TXCB004DS3HCAA

Attachments

#3 · (Edited)
Is de grootte van de apparatuur gewijzigd?
Verwar efficiëntie niet met capaciteit, efficiëntie heeft niets te maken met hoe snel een systeem afkoelt, afgezien van problemen veroorzaakt door versleten compressoren en lekkage van koelmiddel, wat ook de efficiëntie vermindert.
Een unit met een hogere SEER-waarde van dezelfde tonnage heeft dezelfde looptijden en het doel bij het dimensioneren is om de looptijden daadwerkelijk te maximaliseren en tegelijkertijd voldoende capaciteit te hebben om het setpoint in extreme omstandigheden te handhaven.

• Like
Reactions: thatdood
#9 ·
Om te verduidelijken dat de W1-draad is aangesloten, maar niet W2. Ik zie geen jumper… dus ik neem aan dat ik alleen fase 1 warmte krijg?

Ik woon in Texas, we hebben beperkte koude periodes, dus airconditioning is hier meestal een groter probleem dan warmte. Sterker nog, ik zou willen betogen dat we de verwarming boven in de winter niet vaak gebruiken, omdat de warmte beneden opstijgt en het redelijk goed doet om te voorkomen dat de verwarming boven draait.

ja, de Y1 en Y2 zijn aangesloten vanaf de buitenunit, maar wat me in verwarring bracht, is waarom ze de printplaat voor Y1 en Y2 hebben omzeild
Het diagram dat tinkerman plaatste, geeft aan dat mijn bedradingsadvies verkeerd is.
Elk ander merk gebruikt Y1/Y2 voor 2-traps koeling, het is dom hoe ze dit doen.
Trane/American Standard zijn denk ik speciaal.

Op basis van dat diagram zou ik de draad die op Y is aangesloten, verplaatsen naar Ylo.

Dit alleen betekent niet dat er geen andere problemen zijn, zoals de luchtstroom die is ingesteld voor 2 ton a/c.

Een belangrijke opmerking is dat als dit systeem luchtkokers heeft in een hete zolder, de 2-traps functie het capaciteitsverlies van de kokers naar de zolder zal vergroten bij lage snelheid, omdat de lucht langzamer door de kokers stroomt.
Persoonlijk denk ik niet dat 2-traps a/c gebruikt moet worden op een systeem met luchtkokers in een hete zolder.

• Like
Reactions: tlc9981
#10 ·
Ja, weet het niet zeker, moet hier verder in duiken. Ik gok op basis van je opmerkingen over mijn te grote kachel en dat we niet veel warmte gebruiken in mijn omgeving, dat de installateur de output gewoon heeft verminderd door slechts één fase te gebruiken? Zo ja, dan kan ik me daar waarschijnlijk geen zorgen meer over maken?

#11 ·
Ja, weet het niet zeker, moet hier verder in duiken. Ik gok op basis van je opmerkingen over mijn te grote oven en dat we niet veel warmte gebruiken in mijn omgeving, dat de installateur de output gewoon heeft verlaagd door slechts één fase te gebruiken? Zo ja, dan kan ik me waarschijnlijk geen zorgen meer maken en me concentreren op de ventilator/airco-kant?
Zonder de jumper staat hij op laag vuur.
Effectief als een kleinere eenfasige oven.
Het is mogelijk dat kleinere ovens met variabele ventilatorsnelheid niet op voorraad zijn in uw omgeving, dus daarom heeft de aannemer dat gedaan, omdat hij wilde dat de variabele ventilatorsnelheid overeenkomt met de 2-traps a/c.

Om eerlijk te zijn, weet ik in deze hete klimaten met minimale koelbehoefte niet waarom in vredesnaam airconditioners en ovens worden geĂŻnstalleerd - in plaats van direct voor een warmtepomp te gaan. Omdat ze zijn gedimensioneerd voor temperaturen van 38+ graden en met milde winters, zouden de warmtepompen voldoende capaciteit moeten hebben om geen elektrische verwarming nodig te hebben.
Zelfs als gasverwarming goedkoper is, zouden de maandelijkse meterheffingen eventuele besparingen tenietdoen.

#12 ·
Heeft iemand een idee waarom een installateur een besturingskaart voor de 2-fasen AC zou omzeilen en deze direct zou bedraden? Misschien zit ik hier helemaal verkeerd en heeft dit allemaal niets te maken met de ongecontroleerde vochtigheidsniveaus, maar ik stond op het punt de x724 te vervangen, zodat ik hopelijk wat meer controle zou krijgen om de vochtigheid aan te passen en ontdekte deze vreemde dingen... vreemd vanuit mijn beginnende perspectief.

#13 ·
Thx! Ik denk dat ik me geen zorgen meer zal maken over de kachel... hoewel, maakt het uit dat de thermostaat is ingesteld op 2 standen voor de kachel? Ik denk het niet, want het stuurt alleen een signaal naar de besturingskaart, en zonder draad zal er nooit iets gebeuren met de 2e fase kachel.

Weet iemand waarom een installateur een besturingskaart zou omzeilen voor de 2-traps AC en deze direct zou bedraden? Misschien zit ik er helemaal naast en heeft dit allemaal niets te maken met de ongecontroleerde vochtigheidsniveaus, maar ik stond op het punt de x724 te vervangen, zodat ik hopelijk wat meer controle zou krijgen om me aan te passen aan de vochtigheid en ontdekte deze vreemde dingen... vreemd vanuit mijn beginnende perspectief
Het lijkt er niet op dat het is omzeild, aangezien er een draad op de bk-aansluiting zit.
Het lijkt erop dat de draad op y op y/low moet zitten.

Je zou de bedrading zorgvuldig moeten traceren, want deze kan buiten de luchtbehandelaar met een andere draad zijn verbonden.

#16 · (Edited)
Dus Y1 / Y2 blauw/geel zijn direct met elkaar verbonden buiten de controlekaart.

Ik denk dat ik dan niet begrijp wat de BK hier levert. Ik zou denken dat BK, Y1 en Y2/laag allemaal verbonden zouden zijn met de controlekaart 🤷🏻‍♂️
Bk zou de ventilator signaleren om naar volle snelheid te gaan wanneer het om de tweede fase vraagt.
Er zit een zwarte draad op bk.
De Y2-draad van de thermostaat en naar de buitenunit moet worden aangesloten op de draad die naar bk gaat -> traceer die draad en kijk waar deze is aangesloten.

Door de draadkleur te gebruiken, kan het verwarrend zijn, omdat verschillende technici/installateurs verschillende draadkleuren kunnen gebruiken - je moet je richten op wat er daadwerkelijk met wat is verbonden.

• Like
#22 · (Edited)
Ik heb de installatiehandleiding een beetje bekeken voor de thermostaat, en dit is wat het laat zien voor 2-traps koeling op een Trane-oven met variabele snelheid.

Het toont niets aangesloten op Y1 of Y2 op de thermostaat, Y1 en Y2 gaan rechtstreeks naar de buitenunit.
Image

Bk moet worden aangesloten op Bk - ik denk dat het de luchtstroom rechtstreeks regelt via een pulsbreedtemodulatiesignaal, en die thermostaat moet ingebouwde ontvochtigingsregelaars hebben in plaats van een trapsignaal.
U moet ervoor zorgen dat er een jumper naar Bk is verwijderd.

Het bedradingsschema van de oven toont een draad op Y/low, maar dit kan zijn voor het gebruik van een niet-Trane thermostaat.

Als er een Y-draad op de besturingskaart van de oven moet zitten, moet deze zich beslist op Y/Low bevinden, niet op Y.

Dit moet een groot deel van het probleem zijn, want met Y bekrachtigd gaat hij ongeacht de fase met volledige luchtstroom.
Een ander deel van het probleem kunnen de luchtstroominstellingen zijn.

Ik zou proberen het te bedraden in overeenstemming met het thermostaatdiagram en kijken wat het doet, als de luchtstroom van de ovenventilator correct wordt geschakeld zonder een Y aangesloten - en zorg er ook voor dat de luchtstroominstellingen van de oven zijn ingesteld voor 2 ton a/c.

• Like
Reactions: tlc9981
#23 ·
Ik heb de installatiehandleiding een beetje bekeken voor de thermostaat, en dit is wat het laat zien voor 2-traps koeling op een Trane-kachel met variabele snelheid.

Het toont niets aangesloten op Y1 of Y2 op de thermostaat, Y1 en Y2 gaan rechtstreeks naar de buitenunit.
View attachment 846621
Bk moet worden aangesloten op Bk - ik denk dat wat het doet, is de luchtstroom direct regelen via een pulsbreedtemodulatiesignaal, en die thermostaat moet ingebouwde ontvochtigingsregelaars hebben in plaats van een trapsignaal.
U moet ervoor zorgen dat er een jumper naar Bk is verwijderd.

Het bedradingsschema van de kachel toont een draad op Y/low, maar dit kan zijn voor het gebruik van een niet-Trane-thermostaat.

Als er een Y-draad op de regelkaart van de kachel moet komen, moet deze zich absoluut op Y/Low bevinden, niet op Y.
Dit moet een groot deel van het probleem zijn, want met Y bekrachtigd gaat het ongeacht de fase naar de volledige luchtstroom.
Een ander deel van het probleem kunnen de luchtstroominstellingen zijn.

Ik zou proberen het te bedraden in overeenstemming met het thermostaatdiagram en te zien wat het doet, als de luchtstroom van de kachelventilator correct wordt geschakeld zonder een Y aangesloten - en zorg er ook voor dat de luchtstroominstellingen van de kachel zijn ingesteld voor 2 ton a/c.

De installatie-instructies van de thermostaathandleiding moeten worden gevolgd - er is een instellingenmenu, enz.
bestand: https://sierracoolslv.com/wp-content/uploads/Trane-XR724-User-Guide.pdf
Heel erg bedankt, dus het klinkt alsof Y1 Y2 direct naar de buitenunit correct is. Bk naar Bk is hier correct.

W1 is aangesloten van tstat naar de regelkaart (foto's en de manier waarop de letter op de kaart is afgedrukt, doen het lijken alsof Y wordt gebruikt, maar dat is eigenlijk W1.

#24 ·
Ik heb onlangs ook een condensator laten vervangen. Op dit apparaat zei de technicus dat ze de compressor en het koelmiddel hadden gecontroleerd en dat het in orde was. Waarschijnlijk meer toeval dan wat dan ook, denk ik.

Ik zal me concentreren op het aspect van de luchtstroom. Het zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen om de binnenste spoelen en buitenste lamellen schoon te maken... is niet gedaan sinds de installatie.

#29 ·
#32 ·
Die thermostaat ondersteunt 100% ontvochtigen, het is niet nodig om de thermostaat te veranderen.
Geen behoefte aan langzame opwarming van comfort-r als de thermostaat de ventilator direct op aanvraag kan vertragen - comfort-r is naar mijn weten een langzame opwarming.
Als het buiten warm is, zou je de ontvochtigingsfunctie niet nodig moeten hebben.
De /ac zou voldoende moeten draaien met een normale ventilatorsnelheid om dat te doen.
Uw problemen met een hoge luchtvochtigheid kunnen heel goed worden veroorzaakt doordat de ventilator van de oven is ingesteld op 1200 cfm bij hoge koeling, terwijl deze op 800 tot 900 cfm zou moeten staan.
Als de luchtstroom verkeerd is ingesteld, werkt elke ontvochtigingsmodus sowieso niet goed.
U moet echter wel alle instellingen van de thermostaat doorlopen.

#33 ·
Die thermostaat ondersteunt 100% ontvochtigen, het is niet nodig om de thermostaat te vervangen.
Het is niet nodig voor een langzame opwarming van comfort-r als de thermostaat de ventilator direct op aanvraag kan vertragen - comfort-r is naar mijn weten een langzame opwarming.

Als het buiten warm is, zou je de ontvochtigingsfunctie niet nodig moeten hebben.
De /ac zou voldoende moeten draaien met een normale ventilatorsnelheid om dat te doen.

Je problemen met een hoge luchtvochtigheid kunnen heel goed worden veroorzaakt doordat de ventilator van de verwarming is ingesteld op 1200 cfm bij hoge koeling, terwijl deze op 800 tot 900 cfm zou moeten staan.
Als de luchtstroom verkeerd is ingesteld, werkt elke ontvochtigingsmodus toch niet goed.

Je moet wel alle instellingen van de thermostaat doorlopen.
Ik waardeer je hulp enorm!

#35 · (Edited)
S3-1 en S3-2 lijken uit/uit te staan, wat de fabrieksinstelling is en voor een 3,5 ton a/c.

Omdat er officieel geen 2 ton instelling is, zet hem terug naar 2,5 ton door S3-1 op uit en S3-2 op AAN te zetten -> dit zal hem net onder de 1000 cfm op hoog zetten en waarschijnlijk 60 tot 70% daarvan op laag.
Daarna de thermostaatinstellingen doorlopen, ik zou de handleiding van de thermostaat grondig moeten lezen om u te begeleiden. Misschien morgen.

Als met ontvochtigen op aanvraag, wat hopelijk zowel de ventilator zou moeten vertragen als iets onder de ingestelde waarde zou moeten overkoelen, het nog steeds niet ontvochtigt, zet hem dan terug naar 350 cfm per ton, waardoor de hoge waarde dichter bij 800 cfm komt als hij is ingesteld op 2,5 ton/minimum.

Het is heel goed mogelijk dat de functie om de ventilator te vertragen om te ontvochtigen alleen werkt als er een vraag is naar lage koeling, en als de thermostaat het grootste deel van de tijd op hoog staat, zal die functie niet veel werken. Het hangt af van de firmware van de thermostaat.

Als de ventilatorsnelheid te hoog is ingesteld voor de tonnage, verschuift het grootste deel van de capaciteit naar daadwerkelijke koeling in plaats van ontvochtiging, waardoor uw nieuwe systeem minder draait dan het oude, ondanks dat het dezelfde tonnage heeft.

Zie technische datasheet:
Image

• Like
#37 ·
Het is vanavond iets afgekoeld. Merkte op mijn app dat de temperatuur binnen 1 graad van de ingestelde temperatuur kwam, en de gebeurtenis veranderde van fase 2 naar ventilator aan. Ging naar boven en ja hoor, het toonde alleen koeling, wat volgens mij fase 1 is.
Zorg ervoor dat uw thermostaat op automatisch staat om de ventilator tussen de cycli uit te schakelen, een continue ventilator kan vochtproblemen veroorzaken.

#39 ·
Waardeer het! Ja, ik heb geverifieerd dat het op automatisch staat.

Ik gebruik deze airco sinds 2020, toen hij een oude Lennox met één fase verving, en heb geen problemen gehad met de luchtvochtigheid. Ik begon een paar maanden geleden problemen met de luchtvochtigheid op te merken nadat ik de twee airco's/verwarmingen beneden had vervangen. Mijn enige theorie is dat omdat die twee oude beneden constant draaiden, ze meer ontvochtigden? Vandaag de dag blijft de ene kant van het huis beneden rond de 46% en de andere kant, die opener is en een trap heeft naar de tweede verdieping, rond de 48-51%.

#40 ·
Het is ook interessant dat de luchtvochtigheid 's ochtends hoger is, maar beter onder controle is en de airconditioning niet eens zo veel draait. Zodra de temperaturen in de middag oplopen en de airconditioning meer begint te draaien, stijgt de luchtvochtigheid binnen, hoewel deze buiten lager is dan 's ochtends

#41 ·
Het is ook interessant dat de luchtvochtigheid 's ochtends hoger is, maar beter onder controle is en de airconditioning niet eens zo veel draait.
Dit is niet helemaal ongebruikelijk. Als het buiten koeler is, creëert het systeem een koudere verdampingstemperatuur binnen en dat verwijdert sneller meer vochtigheid. Naarmate het buiten warmer wordt, zal de verdampingstemperatuur binnen ook stijgen.

#42 ·
Vandaag nauwkeuriger monitoren. Begonnen vanochtend vroeg bij 50% luchtvochtigheid en buiten was het begin jaren 80. Airconditioning ingesteld op 72 graden. Vanmorgen niet veel gedraaid, af en toe een paar korte cycli, maar naarmate de ochtend warmer werd, werden de koelcycli langer en zag ik zelfs langere periodes van fase 1 die begon. Om 12.00 uur heb ik de airconditioning op 75 gezet omdat we het huis verlieten (ik zette hem vroeger boven op 78/80 vanwege het lage gebruik van boven). Om 13.00 uur Central merkte ik dat we van 50% luchtvochtigheid boven naar 54% gingen. De airconditioning draait sindsdien zo ongeveer in fase 1 of 2, en nu is het 14:45 uur, en de airconditioning blijft op 74/75 graden en gaat niet lager. De temperatuur buiten is 87 graden en de luchtvochtigheid boven is nu 59%.

De afgelopen dagen kon ik 75 graden op die unit handhaven met 95/96 graden buiten.

#43 ·
Vandaag nauwkeuriger gecontroleerd. Begonnen vanochtend vroeg bij 50% luchtvochtigheid en buiten was het 80 graden. Airconditioning ingesteld op 72 graden. Vanmorgen niet veel gedraaid, soms een paar korte cycli, maar naarmate de ochtend warmer werd, werden de koelcycli langer en zag ik zelfs langere periodes van fase 1 in werking treden. Om 12.00 uur heb ik de airconditioning op 75 gezet omdat we het huis verlieten (ik stel hem meestal op 78/80 boven omdat de bovenverdieping weinig wordt gebruikt). Om 13.00 uur Central merkte ik dat we van 50% luchtvochtigheid boven naar 54% gingen. De airconditioning draait sindsdien zo goed als in fase 1 of 2, en nu is het 14.45 uur, en de airconditioning blijft op 74/75 graden en gaat niet lager. De temperatuur buiten is 87 graden en de luchtvochtigheid boven is nu 59%.

De afgelopen dagen kon ik 75 graden handhaven op die unit met 95/96 graden buiten.
1) Heeft u de nauwkeurigheid van uw vochtigheidsmetingen geverifieerd? Veel t-stats kunnen het niet correct meten. Ik heb een Lennox t-stat van $500 die de luchtvochtigheid met meer dan 20% verkeerd meet.

2) U moet CFM/ton in het bereik van 300-350 krijgen om de luchtvochtigheid in vochtige gebieden onder de 50% te houden.

#44 ·
Vraag me af of ik een probleem heb met de thermostaat... naar boven gelopen en het is koud. Ja, voelt nog steeds wat vochtiger aan dan ik zou willen. Thermostaat geeft 75 graden aan, luchtvochtigheid 60%.

Thermapen geeft aan dat het 68/69 graden in de kamer registreert.

Ik had een paar dagen geleden een Midea cube ontvochtiger gekocht. Hij staat 2 voet boven vloerniveau en geeft momenteel een luchtvochtigheid van 57% aan (beneden is momenteel 52%)

De thermostaat hangt ongeveer 2 voet hoger aan de muur, maar de Midea staat binnen 3 voet van de thermostaat.