DIY Home Improvement Forum banner

Tornadoschuilplaats / Veilige ruimte

27K views 70 replies 12 participants last post by  Nealtw  
#1 ·
Hallo allemaal,

Dit is misschien wel of niet een doe-het-zelfproject, maar ik dacht dat dit forum een geweldige plek zou zijn voor een paar professionele meningen.

Nu het "tornadoseizoen" nadert, overweeg ik opties voor mijn gezin die veiliger zijn dan alleen de verste hoek van onze onafgewerkte walk-out kelder - vooral omdat we onlangs een losgeslagen tornado hebben gehad die veel schade heeft aangericht in onze stad en ons maar net heeft gemist.

Dat gezegd hebbende, heeft iemand ervaring of inzicht in wat goede opties zouden zijn?

Ik probeer te bepalen of ik op de een of andere manier een kamer in onze kelder (in de afwerkingsfase) kan retrofitten, die een paar gebieden heeft die gedeeltelijk ondergronds zijn en omgeven door een plaat, onze kruipruimte met plafonds van 7-8' of de garage (minder optimaal omdat ik die opslagruimte indien mogelijk niet wil verliezen).

Ik woon in TN, wat volgens mij volgens de FEMA-normen een constructie vereist die bestand is tegen wind van 250 mph en puin van 100 mph.

Alvast bedankt allemaal!

#2 ·
Alles kan gedaan worden; het kost alleen tijd en materialen. Het op een budget doen kan het lastige deel zijn. We hebben veel meer details nodig over de structuur in de delen van het huis die u overweegt om advies te kunnen geven. Foto's en bouwtekeningen of schetsen zijn nodig.

Dat gezegd hebbende, zouden kruipruimtes en kelders, d.w.z. alles wat ondergronds is, over het algemeen bevorderlijk zijn voor het creëren van een schuilplaats.

#3 ·
Ik heb een paar schuilkelders gebouwd, een paar in kruipruimtes, een in een kelder, een in de garage met toegang via het huis.

De sleutel is een goede fundering, gewapend met wapeningsstaal, waarschijnlijk ook een afvoersysteem. Drie hadden stalen commerciële toegangsdeuren, een had een achteraf ingebouwde kluisdeur. Als je dit in een hoek van een betonnen kelder kunt bouwen, heb je al twee muren af. Ik heb deze gebouwd van 12 inch brede betonblokken, gevuld met wapeningsstaal en beton. Ze hadden allemaal een met wapeningsstaal versterkt betonnen plafond. Je hebt een paar luchtinlaten nodig en plaatst de inlaten aan weerszijden, voor het geval het gebouw instort. En stroom als je dat nodig acht. Licht is fijn, maar kan uitvallen.

#4 ·
Een hoek van de kelder nemen en er een blokmuur in plaatsen die VAST met voegmiddel is gegoten. Structureer het plafond om het hele huis boven de kamer te ondersteunen. Grootte bepaald door de familie en hoe goed je op een dag bij elkaar blijft. Je moet eruit kunnen. Wat al dan niet gemakkelijk kan zijn.

Een tank van 2000 gallon ondergronds in het midden van de tuin zou naar mijn mening beter zijn.

#6 ·
Hoi allemaal,

Dit kan wel of geen doe-het-zelfproject zijn, maar ik dacht dat dit forum een geweldige plek zou zijn voor een paar professionele meningen.

Nu het "tornadoseizoen" nadert, overweeg ik opties voor mijn gezin die veiliger zijn dan alleen de verste hoek van onze onafgewerkte walk-out kelder - vooral omdat we onlangs een losgeslagen tornado hebben gehad die door onze stad kwam en veel schade aanrichtte, die ons maar net miste.

Dat gezegd hebbende, heeft iemand ervaring of inzicht in wat goede opties zouden zijn?

Ik probeer te bepalen of ik op de een of andere manier een kamer in onze kelder (in het afwerkingsproces) kan retrofitten, die een paar gebieden heeft die gedeeltelijk ondergronds zijn en omgeven door een plaat, onze kruipruimte met plafonds van 7-8' of garage (minder optimaal omdat ik die opslagruimte indien mogelijk niet wil verliezen).

Ik woon in TN, wat volgens mij volgens de FEMA-normen een constructie vereist die bestand is tegen winden van 250 mph en puin van 100 mph.

Alvast bedankt allemaal!
Ik ben in TN en ongeveer 20 jaar geleden heb ik er een laten plaatsen direct naast mijn garage.

Ik heb een volledige kelder, wat beter is dan niets, maar nadat ik een aantal van de resultaten heb gezien van wat tornado's achterlieten nadat ze een huis hadden geraakt, wilde ik er niet onder zitten als alles instortte.

Dat en ouder worden, de trap afrennen was geen optie meer.

#9 ·
Hoe kleiner de structuur, hoe sterker deze is, 8x8 is een veel voorkomende maat. Zorg ervoor dat u deze niet vult met dingen die uw verblijf oncomfortabel zouden kunnen maken. Laat alleen de benodigde spullen erin en maak een gameplan voor het hele gezin. Maak een paar infoborden met de tekst "dit huis bevat een veilige schuilplaats in de kelder" en bevestig er een paar in uw huis. Installeer meerdere luchtinlaten, u kunt er niet te veel hebben. Het zou jammer zijn als het huis instort en uw lucht steelt. U kunt zelfs een opening in de muur installeren om te ontsnappen voor het geval de deur dichtslaat.

#10 ·
Wees niet van plan om in de schuilkelder te "blijven". Tornado's zijn in ongeveer een uur voorbij. Bedden, koelkasten, kachels, enz. zijn in feite onzin als het om een tornado gaat. Water, snacks, ventilatieopeningen en andere direct benodigde dingen zijn het belangrijkst. Je wilt UIT de schuilkelder zijn als het voorbij is om schade te beoordelen en hulp te krijgen of te bieden aan anderen.

#12 ·
Wees niet van plan om in de schuilkelder te "blijven". Tornado's zijn in een uur of zo voorbij. Bedden, koelkasten, kachels, enz. zijn in feite onzin als het om een tornado gaat. Water, snacks, ventilatieopeningen en andere direct benodigde dingen zijn het belangrijkst. Je wilt UIT de schuilkelder zijn als het voorbij is om schade te beoordelen en hulp te krijgen of te bieden aan anderen.
Ik ben het ermee eens, je hebt gewoon een hokje nodig om in te klimmen, ik zou profiteren van dingen zoals de dragende muren rond een trap.
Deuren willen altijd naar binnen openen, zodat je niet gevangen zit

#15 ·
Ik heb een tijdje geleden een programma over schuilkelders gezien, waarbij een tornado een vacuüm creëerde in de schuilkelder (mensen kunnen zijn gestikt) vanwege de twee ventilatieopeningen.

Ze illustreerden het effect met een bal in een doorzichtige buis met een vacuüm aan één kant en vervolgens met een gat aan de onderkant. De bal bewoog niet alleen met het vacuüm aan één kant, maar de bal ging rechtstreeks naar het gat met het vacuüm, dus misschien kleine ventilatieopeningen?

Ook, zoals @Racinmason zei, is drainage nodig, maar misschien niet naar een rioleringssysteem (vacuĂĽm dat riool/rioolgas aanzuigt?)

#16 ·
Je kunt meerdere ventilatieopeningen hebben, misschien een dozijn, sommige net zo breed als de muur, en een paar aangesloten om buitenlucht op te halen.

#17 ·
Ja, ik zou me geen zorgen maken over een afvoer, uit angst voor het vacuĂĽmeffect van een tornado die precies dat doet en water aanzuigt. Zoals ik al zei, het is een zeer tijdelijke schuilplaats voor niet meer dan een uur. Minimale vereiste.

#20 ·
Ja, ik zou me geen zorgen maken over een afvoer, uit angst voor het vacuĂĽmeffect van een tornado die precies dat doet, water aanzuigt. Zoals ik al zei, het is een zeer tijdelijke schuilplaats voor niet meer dan een uur. Minimale vereiste.
De bestaande structuur zal bepalen of een afvoersysteem nodig is. Als het huis het nodig heeft, heeft deze kamer het misschien ook nodig. Afhankelijk van de locatie.

Als u bestaande muren gebruikt, zijn er nogal wat belangrijke bevestigingspunten om beton en metselwerk aan te bevestigen.

U zult misschien geschokt zijn over hoe laag de materiaalkosten kunnen zijn voor een goed geplaatste kamer.

• Like
Reactions: Nealtw
#21 ·
Ja, er zullen meerdere ventilatieopeningen nodig zijn. Ik zou ongeveer 10 vierkante inch openingen voorstellen voor elke persoon die het gebruikt, of een vierkante inch voor elke 25 kubieke voet volume. (8' x 8' x 8' = 512 kubieke voet ---> 21 vierkante inch openingen)
Ik ben het ermee eens, je kunt er niet te veel hebben, vooral als er puin naar beneden valt.
Ik heb er een gebouwd voor een bouwer in zijn eigen huis, hij had een 120v ventilator met batterijback-up in een 4" plastic PVC-pijp en aangesloten op meerdere locaties.

#22 ·
Goed idee, Neal, over de balk, maar ik zou er een hebben op elke scharnierlocatie om te voorkomen dat de deur breekt op het scharnierpunt en naar binnen valt. Zorg voor een hamer binnenin om de balken omhoog en naar buiten te slaan als ze te veel druk krijgen.

#23 ·
Foto's van de potentiële ruimtes:
De linkerachterhoek van onze hoofdruimte heeft twee betonnen muren - ik hoopte deze ruimte te gebruiken als sportschool - is er een manier om een bruikbare ruimte te creëren die een dubbel doel dient?
Een andere potentiële ruimte is onze HVAC-ruimte die ook dienst doet als opslagruimte - deze bevindt zich direct naast een kant van ons trappenhuis.

Als het ĂĽberhaupt haalbaar is, weet ik niet zeker hoe je het plafond of andere ruimtes met beton, enz. zou moeten versterken, aangezien dit een plint is en geen betonnen vloer.

Hoe zit het met het snijden van een luik in de vloer en het bouwen van iets in de kruipruimte, die volledig ondergronds is en ongeveer 7 voet van de grond tot de onderkant van de balken? Het zou waarschijnlijk moeilijk zijn om materialen door de kleine deur te krijgen die momenteel bestaat.

Attachments

#24 ·
Ik heb er een gebouwd die je via de kelder betrad, maar die volledig in de grond begraven was. Hij had zelfs een ontsnappingsroute via een tunnel die in de grond begraven was. De huiseigenaar wilde dat alles verborgen was, het enige wat je zag waren 4 plastic PVC-leidingen die de grond ingingen.

#39 ·
Ik heb er een gebouwd die je via de kelder betrad, maar die volledig in de grond was begraven. Het had zelfs een ontsnappingsroute via een tunnel die in de grond was begraven. De huiseigenaar wilde dat alles verborgen was, je zag alleen 4 plastic PVC-leidingen die de grond ingingen.
Dit klinkt als de beste optie. Het neemt geen ruimte in beslag in huis, is erg sterk, je hoeft je geen zorgen te maken dat het huis op je valt en het is verborgen.

#26 ·
Het dak hoeft niet van beton te zijn. 2x balken of stalen balken of kanalen werken sowieso beter.
Zullen de balken het gewicht van stalen balken aankunnen en hoeveel bescherming biedt dat als de bovenverdiepingen instorten?

Terzijde, ik zag deze video en dacht dat sommige ideeën misschien goed zijn, maar ik weet niet zeker hoe sterk het is, plus de plint maakt geen verankering mogelijk zoals de plaat:

#27 ·
Hoewel een 2x12 dak zou kunnen werken, vind ik het riskant. Kan het het gewicht weerstaan van een deel van het huis dat erop neerkomt? Is het bestand tegen de impact van een bakstenen schoorsteen die erop terechtkomt? Bovendien zal een houten constructie moeite hebben om enige sterkte aan de muren te geven. Een betonnen plafond dat tegelijkertijd met de blokmuren met wapening wordt gevuld, kan ongelooflijk sterk zijn. Bovendien zou het volledig vuurvast zijn.

• Like
Reactions: jpoc928
#28 ·
Hoewel een 2x12 dak misschien werkt, vind ik het riskant. Kan het het gewicht weerstaan van een deel van het huis dat erop neerkomt? Is het bestand tegen de impact van een bakstenen schoorsteen die erop terechtkomt? Bovendien zal een houten constructie moeite hebben om enige sterkte aan de muren te geven. Een betonnen plafond dat tegelijkertijd met de blokmuren met wapening wordt gevuld, kan ongelooflijk sterk zijn. Bovendien zou het volledig brandveilig zijn.
Mogelijk moet ik kiezen voor iets prefab dat in de garage wordt geĂŻnstalleerd... Ik denk niet dat de kelderondergrond het gewicht van zoveel beton aankan, maar ik ben het ermee eens dat ik me veiliger zou voelen met iets in die richting.

#29 ·
Er zijn tal van geprefabriceerde metalen veiligheidskamers die overal geĂŻnstalleerd kunnen worden.

Een standaard betonnen vloer van 4" zal het soort veiligheidskamer waar ik het over heb gehad gemakkelijk ondersteunen. Of u kunt een nieuwe betonnen fundering op de bestaande betonnen vloer gieten om er zeker van te zijn dat deze het aankan. Of een deel van de vloer uitknippen om nieuwe funderingen te installeren. Of er een in de garage bouwen. U kunt door elke betonnen vloer boren om te bepalen hoe dik deze is.

Een hoekmetselwerk heeft veel van het gewicht op de bestaande betonnen muren. De blokmuren zijn verbonden met de kelderwanden en de helft van het gewicht van het plafond wordt ondersteund door de bestaande kelderwanden.

Ik geef je alleen opties.

#30 ·
Er zijn tal van geprefabriceerde metalen veiligheidskamers die overal geĂŻnstalleerd kunnen worden.

Een standaard 4" betonnen vloer zal het soort veiligheidskamer waar ik het over heb gehad gemakkelijk ondersteunen. Of je zou een nieuwe betonnen fundering kunnen storten bovenop de bestaande betonnen vloer om er zeker van te zijn dat het houdt. Of een deel van de vloer uitknippen om nieuwe funderingen te installeren. Of er een in de garage bouwen. Je kunt door elke betonnen vloer boren om te bepalen hoe dik deze is.
Een hoekmetselwerkunit zal veel van het gewicht op de bestaande betonnen muren plaatsen. De blokmuren zijn verbonden met de kelderwanden en de helft van het gewicht van het plafond wordt ondersteund door de bestaande kelderwanden.

Ik geef je gewoon opties.
Klinkt logisch - mijn kelder vloer is echter OSB ondersteund door balken, dus dat zou eruit liggen - zou in de garage OF op de een of andere manier in de kruipruimte moeten zijn, maar dat zou lastig (en waarschijnlijk duur) zijn om iemand op dit moment een plaat te laten storten.

#31 ·
Volgens mijn berekeningen zouden 2x12 balken met een tussenafstand van 12" en een overspanning van 11' een impactbelasting van 400 psf aankunnen, wat voldoende is, zelfs als het huis erop instort. Dat is dan wel bij de toelaatbare spanning, moet je weten. Typische maximale spanningen voor hout zijn 4 tot 5 keer hoger.

Verkort de overspanning met de helft, dan kun je de balkdiepte met de helft verminderen en dezelfde capaciteit krijgen. Zet dus een muur of een balk in het midden van die 11' brede kamer, en je kunt die 400 psf capaciteit krijgen met 2x6 balken.

Bedek het met 1 1/8" multiplex, en je hebt een dak dat sterk genoeg is om alles te weerstaan wat erop neerkomt.

#33 ·
Er zijn voordelen aan een op maat gemaakte betonnen bunker en de vrijstaande metalen garagestijl. De permanente betonnen bunker voegt waarde toe en kan zelfs indruk maken op een koper wanneer hij of zij hem ziet.

De stalen garage-eenheid kan met u meegaan als u het huis verkoopt, maar het neemt wel waardevolle garage-ruimte in beslag.

#34 ·
Ik werd gevraagd om te bieden op een veilige kamer voor een goede klant van mij. Het huis was 3 verdiepingen hoog met de gestorte kelderverdieping 8' boven een "kruipruimte" met monolithische muren. Het had ook een gestorte vloer, dus het was als een souterrain, maar dan slechts ongeveer 20x20. Absoluut perfecte plek. Maar het boren voor ventilatie, sanitair, elektra en communicatie zou een nachtmerrie zijn geweest. Ik heb afgezegd.

#35 ·
Buitenshelters worden populair om een aantal van de reeds genoemde redenen.
Overstroming, onder een ingestorte constructie zitten en ventilatie.
De kamer verschijnt na ongeveer 90 seconden.

#37 ·
Ik zou er een maken die groter is dan ik nodig heb, zodat buren, vrienden, huisdieren, vee en andere beesten erin passen.

Misschien een paar goed verankerde zeecontainers met aarde ertegenaan.
Ik placht mijn vrouw te plagen dat ik er een nodig heb voor al mijn motorfietsen en spullen, en ze kan er maar beter opschieten als er een storm komt, want de motoren gaan er als eerste in :)