DIY Home Improvement Forum banner

Hoe mortel van kalksteen te verwijderen

253 views 8 replies 6 participants last post by  ZTMAN  
#1 ·
Hallo! Het opnieuw voegen is 3 dagen geleden gedaan op mijn kalkstenen veranda uit 1929. Ik merk wat mortelsluier op enkele van de kalkstenen, die ik graag wil verwijderen. Ik weet niet hoe snel het veilig is om de stenen schoon te maken, of welk type reiniger ik moet kopen. De enige soort reiniger die ik ken, is zoutzuur. Heeft iemand dit soort probleem al eerder aangepakt?

#3 ·
Gebruik geen zoutzuur op kalksteen. Het zal permanent vlekken veroorzaken en kan het kalk oplossen.

Heb je geprobeerd het af te spuiten met een slang? Probeer het nat te maken en gebruik een zachte borstel. Een stalen borstel zal de zachte kalksteen beschadigen. Ik heb bleekmiddel/water-oplossing gebruikt om grasvlekken van kalksteen te verwijderen, wees voorzichtig met de bleek. Een oudewijvenpraatje was om baking soda te gebruiken. Er zijn commerciële reinigers beschikbaar, je moet waarschijnlijk naar een bouwmaterialenwinkel gaan.

Ziet het mortel er donker uit? Kun je ons een foto laten zien?

Test ALTIJD eerst elke reiniger op een kleine plek.

#4 ·
Hallo allemaal. Ik heb de azijn/water-optie al geprobeerd en het maakte geen verschil. Deze kalksteen is bijna 100 jaar oud en het oppervlak is niet meer glad. Ik voeg een foto van de kalkstenen veranda toe. Ik heb het oppervlak nat gemaakt met een slang om de waas beter zichtbaar te maken op de foto. Het voegen is gedaan op een dag van 95 graden en ik denk dat de mortel misschien te snel begon te drogen voordat ze het konden schoonmaken. Ik denk dat ik een soort reiniger nodig heb. Bedankt voor alle ideeën die je hebt.

Attachments

#5 ·
Ik heb nog nooit gehoord van het gebruik van azijn. Wees voorzichtig met het aanbrengen van chemicaliën op kalksteen, sommige zullen het uiterlijk vernietigen. Heb je hogedrukwater geprobeerd? Houd de druk gewoon weg van de mortelvoegen.

Ik zie donkere vlekken, meer als vuil en roet, ik zie echt geen mortelvlekken.

Ik ben al een halve eeuw met kalksteen bezig, ik heb nog nooit gezien dat kalksteen gereinigd moet worden. Je metselaar had een veel lichtere mortel moeten gebruiken.

#6 ·
Hallo. Ik zal een hogedrukreiniger proberen en kijken of het helpt. De vlekken kunnen eruitzien als vuil, omdat de mortelkleur lichtbuff is. Het ziet er donkerder uit als het nat is en droogt tot een lichtbeige. De beige mortel past bij de bakstenen aan de voorkant van het huis en past ook beter bij de betonnen stoep.

#7 ·
Als er een plek is waar je het kunt proberen die niet zichtbaar is, zou ik een zeer verdunde mengsel van zoutzuur proberen (zoals 10 op 1).
Maar spuit het er niet zomaar op, zoek een onopvallende plek om het te proberen.
Zuur van welke aard dan ook mag niet lichtvaardig worden opgevat.