DIY Home Improvement Forum banner

Delta Touch2O Reparatie Fix - Plunjer & Diafragma

41K views 25 replies 14 participants last post by  bmusaffar  
#1 · (Edited)
Er zijn een paar manieren om deze Delta Touch2O-modellen te repareren, vooral de zwarte met een batterijpack met blootliggende batterijen. Vaak, wanneer de kraan niet uitschakelt of iets dergelijks, is dit een probleem met de rubberen punt op de solenoïde-plunjer. De video helemaal onderaan toont de binnenkant van deze kleppen in werking en het belang van dat kleine drukontlastingsgat. Het repareren van de plunjertip die dit gat afdicht, is wat ik hieronder bespreek. Sorry, ik was beperkt tot slechts 10 foto's, klik erop voor een grotere weergave.

PLAN "A" REPARATIE - SNEL
Een reparatiemethode die vaak in video's en tutorials wordt genoemd, suggereert het loskoppelen van het batterijpack en het rechtstreeks aanraken van die aansluitingen met de + en - aansluitingen op de solenoïde met omgekeerde polariteit. Dit werkt soms, maar reset alleen de positie van de plunjer in de solenoïde. U moet deze aanpak eerst proberen, omdat deze snel en gemakkelijk is:
1) Koppel gewoon de kabel los bij het batterijpack. Het is een zwarte plastic boxconnector aan het einde van het batterijpack. Door deze connector los te klikken, blijven er twee contacten over zoals die op een 9v-batterij.
2) Koppel de twee + en - aansluitingen (draadclips) op de solenoïde los.
3) Raak de aansluitingen op het batterijpack kort een paar keer aan met de lipjes op de solenoïde. Houd de verbinding NIET vast. Dit zijn puls-solenoïden, ontworpen voor een snelle, korte puls van elektriciteit.
4) Draai het batterijpack en raak de aansluitingen een paar keer opnieuw aan met de omgekeerde polariteit.
Dit reset de magnetische plunjer in zijn juiste positie in de solenoïde. De magneten in de plunjer houden hem in de juiste positie en dit reset die positie.
5) Sluit de draden weer aan op de solenoïde en het batterijpack. Probeer de gootsteen een paar keer. Als dit niet werkt, ga dan naar "Plan B".

PLAN "B" REPARATIE
Maak foto's bij elke stap van de demontage, gebruik ze tijdens de montage.
VERWIJDEREN VAN DE GEHELE KLEPBEHUIZING VAN ONDER DE GOOTSTEEN:
1) Draai de warm- en koudwaterkleppen naar de gootsteen dicht.
2) Koppel de sensorsdraad los die aan de onderkant van de kraanuitloop is vastgeklikt.
3) Koppel de draad aan de zijkant van de klepbehuizing los. Het is een zwarte stekker, ziet eruit als een koptelefoonaansluiting.
4) Koppel de oranje sensorsdraad los die is aangesloten op de onderkant van de kraanhendel.
5) Koppel de onderste slang los door eerst de blauwe clip te verwijderen en vervolgens de slang naar beneden en eruit te schuiven.
6) Koppel de bovenste slang die naar de kraanhendel leidt los door eerst de metalen clip eruit te trekken en de slang naar beneden te schuiven.
U kunt nu de hele klepbehuizing met het batterijpack verwijderen.

VERWIJDEREN VAN DE SOLENOÏDE-EENHEID VAN DE KLEPBEHUIZING:
1) Verwijder de + en - draden die op de solenoïde zijn aangesloten.
2) Klik nu de elektronische behuizing los van de voorkant van de klepbehuizing. Hierdoor wordt de behuizing die de printplaat en bedrading bevat, gescheiden van het gedeelte dat water laat stromen. Zet de elektronische behuizing opzij.
3) Verwijder de 3 schroeven waarmee de solenoïde wordt vastgehouden. Als een van de draadaansluitingen de toegang tot een schroef blokkeert, draai dan voorzichtig het witte deel van de solenoïde. Pak hem gewoon vast bij de bovenkant rond de draadaansluitingen en draai.
4) Verwijder de solenoïde voorzichtig uit de klepbehuizing. Verwijder de plunjer en de veer erin en laat ze in een beker water vallen totdat ze klaar zijn om te worden schoongemaakt. Laat het niet drogen tot het is schoongemaakt.
5) Verwijder het rubber/plastic diafragma uit de klepbehuizing. Kantel de unit ondersteboven en probeer hem eruit te tikken. Wrik niet aan de rubberen randen van het diafragma. Gebruik indien nodig een pincet om de middelste plastic kraag van het diafragma vast te pakken en eruit te tillen. Laat het diafragma in de beker water vallen totdat het klaar is om te worden schoongemaakt.

REINIGEN VAN ONDERDELEN:
Dit is je kans om alles weer in nieuwstaat te brengen. Neem je tijd.
Klepbehuizing: Reinig de grote zwarte plastic klepbehuizing met zeepwater of een vleugje CLR of een andere reiniger. Gebruik een penseel of een zachte tandenborstel. Reinig overal waar het water stroomt, van de ene slangverbinding naar de andere. Gebruik een wattenstaafje of borstel om dat gebied te reinigen waar water rond het diafragma stroomt, het belangrijkste gebied. Je ziet een wit filterscherm diep in de connector voor de kraanslang. Probeer dit filter schoon te maken, verwijder alle vuil met een tandenstoker.
Solenoïde & Veer: Gebruik wattenstaafjes om het gat dat in de solenoïde gaat en het gebied rond dat gat schoon te maken. Dit is plastic, dus gebruik geen agressieve chemicaliën. Door het echt schoon te maken, kan de plunjer er gemakkelijk in en uit glijden. Reinig de plunjerveer van eventuele kalkaanslag.
Diafragma: Gebruik GEEN CLR of agressieve chemicaliën op het rubberen diafragma. Het is jarenlang ondergedompeld in water en het rubber zal kwetsbaar zijn. Het diafragma bestaat uit een platte rubberen afdichting en een plastic steun. Ze zijn aan elkaar gebonden, probeer ze niet te scheiden. Gebruik voorzichtig zeepwater. Ga in de diepe rand rond de omtrek aan beide zijden. In het midden zie je een klein drukontlastingsgat. Dit kleine gaatje is de sleutel om alles correct te laten werken. Zorg ervoor dat u het schoonmaakt met een tandenstoker en tegelijkertijd de diepe pocket aan de andere kant van dit gat schoonmaakt. Je plastic kan donkerbruin lijken. Indien correct gereinigd, moet het gebroken wit zijn, zoals te zien is op de foto's. Als u klaar bent en een hoogwaardig product heeft dat rubber/vinyl herstelt, zoals die voor een autodashboard, breng dit dan aan op het rubber op het diafragma en laat het intrekken. Je wilt wat oliën terugbrengen in het rubber.

Plunjer: De plunjertube bevat 3 delen die aan de binnenkant zijn afgedicht, probeer deze delen niet te verwijderen. Er zit een vaste magneet aan het ene uiteinde en een beweegbare magneet met een rubberen punt aan het andere uiteinde. Er zit een kleine veer tussen deze twee magneten. Rond het midden van de plunjer zie je twee toegangsopeningen ter grootte van een potloodstift. Reinig de plunjer voorzichtig en zorg ervoor dat u het binnenste middengebied via de toegangsopeningen uitspoelt. Je probeert eventuele kalkaanslag in de plunjer te verwijderen. Gebruik CLR als u voorzichtig bent, probeer het van de rubberen punt af te houden. Gebruik na het reinigen, indien beschikbaar, een kleine hoeveelheid luchtdruk om het midden van de plunjer schoon te maken. Als u klaar bent met schoonmaken, moet de magneet met de rubberen punt vrij kunnen bewegen. Test dit door de plunjer lichtjes te schudden of op het rubberen punt te drukken. Reinig de plunjer indien nodig opnieuw. Deze plunjer is een cruciaal onderdeel.

REPAREREN VAN DE PLUNGER TIP:
Het ene uiteinde van de plunjer heeft een rubberen punt. Wanneer deze wordt bekrachtigd, sluit deze dat kleine drukontlastingsgat in het midden van het diafragma af. Als je heel goed kijkt, heeft de rubberen punt op je plunjer hoogstwaarschijnlijk een inkeping in het midden van jarenlang contact met dat gat. Dit is het probleem dat u moet oplossen.

Gebruik schuurpapier van 600 of hoger, schuur voorzichtig de hele punt en verwijder voldoende rubber zodat er geen tekenen meer zijn van een inkeping. Grof schuurpapier laat krassen achter en veroorzaakt ook lekkage. Het moet plat worden geschuurd, maar eerst moet u de cilinder naar buiten duwen zodat de rubberen punt uit de plunjer steekt. Gebruik het dikke uiteinde van een metalen naainaald, duw deze in een hoek in een van de toegangsopeningen in het midden van de plunjer. Zorg ervoor dat u de kleine veer erin niet buigt. Gebruik voor deze stap GEEN tandenstoker, als deze in de plunjer afbreekt, ben je de klos. Wikkel met tape de naald om de plunjer om de rubberen punt vast te houden. Schuur nu voorzichtig het uiteinde van de rubberen punt en zorg ervoor dat deze plat en gelijkmatig blijft. Gebruik cirkelvormige bewegingen. Dit kost wat tijd - het is moeilijk om de rubberen punt te laten uitsteken en tegelijkertijd te schuren. Als u klaar bent, reinigt u de plunjer opnieuw en brengt u alle vinyl-/rubberverzorgingsproducten aan op de rubberen punt - laat het intrekken.

U kunt nu de solenoïde weer op de klepbehuizing monteren. Zoals in het begin werd uitgelegd, raakt u nu het batterijpack aan de aansluitingen op de solenoïde, keert u de polariteit om en doet u dit een paar keer opnieuw. Hierdoor wordt de plunjer correct in de solenoïde geplaatst. Je bent klaar. Installeer de klepbehuizing weer onder de gootsteen. Het werkt weer als nieuw. JE BENT KLAAR!

OPMERKING: Deze kleppen worden op maat gemaakt voor Delta door het Italiaanse bedrijf RPE (www.rpesrl.it) en daarom zijn er geen interne onderdelen beschikbaar. De klep zelf wordt de R Series 6vDC 2-weg Latching Bistable genoemd. De term "latching" betekent dat het magneten gebruikt om de plunjer in positie te houden, in plaats van elektriciteit. De plunjertip maakt waterdruk aan de ene of de andere kant van het diafragma mogelijk, waardoor de waterstroom wordt geopend of gesloten. Deze methode om magneten te gebruiken om de plunjer in positie te houden, maakt weinig gebruik van elektriciteit mogelijk, waardoor de levensduur van de batterijen wordt verlengd.

Om de klep in werking van binnenuit te zien, bekijk deze video. Negeer het gedeelte "een klein gaatje in het membraan verbindt met twee kamers". De Delta-klep heeft dit gat niet.

#2 ·
Bedankt voor de gedetailleerde beschrijving. Ik heb precies dezelfde magneetventiel op mijn Delta touch kraan. De kraan is nu zeven jaar geïnstalleerd en begon sporadisch te functioneren. Ik verwijderde de montage en ontdekte dat het witte filter op de inlaat bijna volledig verstopt was met vuil. Omdat ik nieuwsgierig ben, verwijderde ik de drie schroeven die de magneetspoel en de plunjerconstructie vasthielden. Ik merkte dat de kleine deuk in de rubberen afdichting niet gecentreerd was voordat ik hem weer in elkaar zette. Nadat ik hem weer in elkaar had gezet en de ventielconstructie opnieuw had geïnstalleerd, ging het blauwe lampje elke keer aan en uit, maar ik kreeg slechts een kleine waterstraal en daarna ging het water uit. Ik belde de helpdesk en de oplossing van Delta was om een nieuwe ventielconstructie te kopen, omdat er slechts vijf jaar garantie is op elektronische onderdelen en ik had er vandaag echt geen zin in om $170 uit te geven. Toen ontdekte ik uw bericht en volgde uw suggestie en verwijderde de deuk die in de rubberen afdichting zat. Na de montage ging het blauwe lampje weer aan en uit elke keer dat ik de kraan aanraakte en het water liep goed, maar het water ging niet altijd uit. Ik zou het nog een paar keer kunnen proberen te demonteren om te zien of ik vuil heb gemist dat het gaatje verstopt. Heeft u suggesties die dit probleem kunnen helpen oplossen? Nogmaals bedankt voor uw gedetailleerde beschrijving van het probleem.

#3 ·
Na ongeveer 25 pogingen ben ik erg goed geworden in het verwijderen en installeren van deze assemblage. Uw tip om het rubberen afdichtingsoppervlak te schuren, heeft me een enorme stap in de richting van succes gebracht. Nadat ik een beetje Rubber Renew (dat ik nog had van de dagen van de reel-to-reel taperecorders) op de vers geschuurde rubberen tip had gedaan en vervolgens veel perslucht door het middelste gat op de plunjer van de solenoïde had geblazen, kwam ik tot succes. Ik merkte dat de magneten in de plunjer niet altijd vasthielden als ze naar elkaar toe werden geduwd. Er moet een kleine hoeveelheid vuil tussen de contactvlakken zijn geweest. Een paar luchtstoten wisten dit vuil te verwijderen. Amazon wil $ 165 voor een nieuwe assemblage EP74854, en ik zou minstens een week moeten wachten om hem te installeren. Nogmaals bedankt voor het nemen van de tijd om uw ervaring te documenteren, Proost!

#4 ·
Werkt voor mij. Opmerking toegevoegd: ook wel delta genoemd en met een technicus gesproken. De technicus bevond zich hier en sprak goed Engels, maar was nogal aanvallend en verwees me uiteindelijk door om een nieuwe magneetventielassemblage van $ 200 + te kopen. De oude uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Werkt nu.

#5 ·
Bedankt voor de geweldige post. Ik merkte dat de mijne lekte. Toen ik hem uit elkaar haalde, zag ik een kleine scheur in het membraan. Weet iemand waar ik alleen dat onderdeel kan krijgen?

Als ik het hele ding moet vervangen, zal het Amazon-onderdeel EP74854 dan werken om de Delta RPE 54682 rev A te vervangen?

Bedankt bij voorbaat.

#6 ·
Bedankt voor de geweldige post. Ik merkte dat de mijne lekte. Toen ik het uit elkaar haalde, zag ik een kleine scheur in het membraan. Weet iemand waar ik alleen dat onderdeel kan krijgen?

Als ik het hele ding moet vervangen, zal het Amazon-onderdeel EP74854 dan werken om de Delta RPE 54682 rev A te vervangen?

Bedankt bij voorbaat.
Als iemand geïnteresseerd is...
Ik belde Delta en ze vertelden me dat de EP74854 de juiste vervangende magneetklep was. Ik heb hem vervangen, maar kon hem niet aan en uit zetten door de kraan aan te raken. Ik kon hem wel aan het werk krijgen door de draad niet aan de kraan te bevestigen en dan de draad onder de gootsteen aan te raken. Ik heb zelfs geprobeerd die draad te verlengen met 3' 22 gauge draad en geprobeerd die te aarden.

Na vele telefoontjes naar Delta vertelden ze me dat de nieuwe magneetklep niet compatibel was met de oude kraan. Vooral als ik een vuilnisbak op deze gootsteen heb gemonteerd en deze zich direct naast de magneetklep bevindt. Ik heb ook geprobeerd de draden te isoleren, de locatie van het batterijpakket te veranderen en de draden in de vuilnisbak te isoleren.

Dus nu ben ik op zoek naar een compleet nieuwe kraan als ik de touch-functie wil.

#14 ·
Ik heb alles uit elkaar gehaald en de rubberen punt zoals hierboven geschuurd. Terug in elkaar gezet en het leek goed te werken. Totdat ik me realiseerde dat ik de grote veer niet terug in de solenoïde had geplaatst. Alles uit elkaar gehaald, de grote veer teruggeplaatst. Alles weer in elkaar gezet. Nu is er een constante kleine straal water in de "uit"-stand. Suggesties? De grote veer weglaten en het erbij laten?

#15 ·
Weet iemand hoe deze veer in de solenoïde onder dit cilindervormige stuk had moeten gaan? Ik heb de veer verknald en alle hoop om hem opnieuw te gebruiken is verdwenen, maar ik wil het gewoon weten voor toekomstige referentie als ik de solenoïde ooit weer uit elkaar moet halen om hem schoon te maken. Ik besefte niet dat dit onderdeel eruit kwam totdat ik de solenoïde 4x meer had gemonteerd en gedemonteerd en de veer er eindelijk uitkwam en daarna zag ik eindelijk het zwart getipte stuk en besefte ik dat ik het verknald had. Ik weet alleen niet 100% zeker hoe, en wil er zeker van zijn dat ik het de volgende keer goed doe. TIA!

#16 ·
Deze thread is 4 jaar oud en de OP is niet teruggekeerd. Hoewel hij meerdere keren is opgewekt, kan hij u mogelijk niet helpen in uw situatie. Neem contact op met Delta en stuur hen deze foto. Het heeft een levenslange garantie en ze zullen u hoogstwaarschijnlijk de juiste onderdelen kosteloos toesturen om uw probleem op te lossen.

#18 ·
Bedankt voor de informatie, maar mijn probleem is een beetje anders. Mijn magneetventielset is volledig geblokkeerd na 7 jaar gewerkt te hebben. Ik heb de assemblage uit elkaar gehaald en ontdekt dat het membraan kapot is, er zit een groot gat in. Zou dit het probleem kunnen zijn? Ik kan het nergens op internet vinden, heeft iemand ideeën? Bedankt!